Fouten maken mag, maar is eng

Fouten maken mag, maar is eng

Eerder schreef ik een blog over succesangst. Voordat ik wist dat succesangst bestond, dacht ik dat ik faalangst had. Gelukkig heb ik nooit een blackout gehad. En er is een scheidslijn tussen faalangst en zenuwen. Hoe herken je de verschillen?

Herken de symptomen van faalangst
Ben je echt bang dat iets gaat mislukken? Of ben je onzeker? Onzeker is iets natuurlijks. En een bepaalde vorm van angst ook: het is een bescherming dat je geen ondoordachte acties doet. Bij faalangst denk je dat er echt gevaar is, maar dat is er niet. Het is dus eigenlijk een overtuiging dat er iets ergs gaat gebeuren. Hierdoor word je geremd, omdat je minder acties durft te zetten. Waar dit door komt? Een negatief beeld van jezelf en dit beeld wordt door faalangst alleen maar in stand gehouden.

Er zijn drie soorten faalangst: gedragsmatig (perfectionisme, uitstellen), fysiek (buikpijn, slaapproblemen, black-out) en mentaal (piekeren, weinig zelfvertrouwen, hoge verwachtingen). Tussen haakjes staan voorbeelden. Er zijn nog meer kenmerken. Door je bewust te worden van welke soort faalangst je last hebt, kan je vervolgens een kleine stap vooruit zetten en dat doe je ook door af en toe eens een verkeerde stap te zetten.

Ga je gedachten beïnvloeden door positiviteit
Weinig zelfvertrouwen, onzekerheid en een negatief beeld van jezelf zijn dingen die je lang in de weg kunnen zitten waardoor je meer en meer in een negatieve spiraal terecht kan komen. Ik ben ook opgevoed dat het maken van fouten niet werd gewaardeerd. Heel vaak dacht ik: wat nu als het niet lukt? Tja, dan zet je nooit die eerste stap.

Wat nu als het wél lukt? En ja, veel dingen gaan niet de eerste keer in één keer goed. Is dat erg? Nee. Dat gebeurt bij anderen ook niet altijd. Je mag (en moet) nog steeds met veel aandacht iets doen. Laatst zag ik een boek waar op de voorkant stond ‘vierde edititie’. Tja, dat is wel een fout die je niet graag zou willen maken. Is het het einde van de wereld? Nee, dat niet, maar het is wel zonde!

Door je meer te concentreren op positiviteit, gaan dingen ook beter. Wanneer je alleen maar denkt dat iets fout zal gaan, dat je iets niet kan, dan kan je het ook niet. Wat betekent dat het wel lukt, als je ook tegen jezelf zegt dat het je lukt! Dat is een kwestie van aanleren en blijven herhalen.

Tips

  1. Ga een doel opdelen in kleine stukken en maak zo de drempel lager
  2. Fouten maken mag. Wees je bewust dat er een verschil zit in de soorten fouten die je maakt
  3. Is je angst gebaseerd op een overtuiging, gedachte of een feit?

Door wat liever voor mezelf te zijn en te accepteren dat ik af en toe best een fout mag maken, zit er minder druk op. Ik vond ook een typefout in een gepubliceerde blog. We zijn allemaal mensen dus dat kan er wel eens insluipen. Is dat erg? Mwah, het is jammer. Is het zo erg dat de wereld vergaat en ik een mislukkeling ben? Nee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *