Het kip ei dilemma ontcijfert

Het kip ei dilemma ontcijfert


Ga ik de marketing alleen doen? Het is iets wat ik al vaker heb gedeeld: ik vind marketing deels leuk, maar deels ook niet. Lang heb ik getwijfeld of ik stug door zou blijven gaan of dat ik toch iemand ga aannemen. Want wanneer ik iemand aanneem, betekent het dat ik geld moet uitgeven. En dat terwijl ik nog niet zoveel geld verdien dat ik winst maak en dat kan betalen. Tegelijkertijd: wanneer ik het zelf blijf doen en dus misschien niet de beste marketingstrategie gebruik, zal ik ook niet meer geld verdienen, want dan blijf ik eeuwig zelf in Canva knutselen. Oftewel: wat kwam er eerst? De kip of het ei?

Oorzaak en gevolg verstrengeld
De metafoor illustreert de uitdaging van het bepalen van oorzaak en gevolg in situaties waarin dit niet eenduidig is vast te stellen. Oorzaak en gevolg lijken elkaar nodig te hebben voor hun bestaan. Wanneer ik blijf doorgaan, zoals ik altijd deed, zal er waarschijnlijk niets veranderen aan mijn inkomsten, tenzij ik op een wonder wacht. Wanneer ik wel een verandering teweegbreng, kan het er zomaar voor zorgen dat ik beter zichtbaar ben, mijn doelgroep beter aanspreek en trots kan zijn op de gegenereerde afbeeldingen.

Je kan de kip-ei metafoor niet omzeilen. Wanneer je onderneemt, zal het voortdurend een uitdaging blijven. Je moet je blijven aanpassen, want de markt is continue in beweging. Daarnaast moet je niet alleen naar de korte termijn kijken, maar ook naar de lange termijn. Vaak dien je tijd, geld en energie te investeren wanneer het wat minder goed gaat om op de lange termijn winst te behalen. En winst is in de ogen van een ondernemer vaak uitgedrukt in termen van geld. Is het ook geen winst wanneer jij je handen ergens van af kan halen, omdat een ander iets voor jou doet wat jij niet leuk vindt en ook niet zo goed in bent waardoor jij je kan concentreren op wat je wel leuk vindt en goed in bent?

IJzeren driehoek
Eigenlijk is dit een term uit projectmanagement, waarbij tijd, geld en kwaliteit drie belangrijke factoren zijn. Het illustreert de relatie tussen deze drie factoren. Wanneer je een hoge kwaliteit wil, zal je daar tijd en geld in moeten investeren. Wanneer tijd je belangrijkste factor is, moet je misschien inleveren op kwaliteit en meer geld moeten uitgeven. Het is dus goed te beseffen dat je altijd op één van de factoren in moet leveren en dan is de vraag: welke is voor jou het belangrijkste? Wil je weinig geld uitgeven, dan zal je veel tijd moeten investeren en misschien ook nog een compromis moeten sluiten op het gebied van kwaliteit. Dus ga voor jezelf onderzoeken welke van de drie voor jou het belangrijkste is.

Tips
– Maak je risico’s inzichtelijk. Wat is het waard voor jou? Tijd en energie kwijt zijn aan iets wat je niet leuk vindt en tegelijkertijd geld besparen? Of geld uitgeven en zorgen voor meer tijd en energie voor wat je wel leuk vindt? Je hoeft ook niet direct een paar honderd euro uit te geven aan marketingstrategie: je kan starten met een klein bedrag.
– Neem een eerste stap en zorg ervoor dat het wat laagdrempeliger voor jezelf wordt
– Ga kijken op basis van je doel welke keuzes je gaat maken. Neem hierbij de ijzeren driehoek in gedachten.

Uiteindelijk brengt het uitbesteden me tijd en energie, wat me veel waard is. Natuurlijk heb ik het afgewogen, de voor- en nadelen genoteerd en het geeft me rust en vrijheid dat ik niet alles meer alleen hoef te doen. Dat is me ook wat waard en tegelijkertijd geeft het mij een stok achter de deur en meer urgentie: twee dingen die ik altijd heel hard nodig heb!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *