Marketingplan

Marketingplan

Marketingplan

Naar aanleiding van de vorige keer bij mijn ondernemerscoach ben ik aan de slag gegaan met mijn marketingplan. Gelukkig had mijn ondernemerscoach me wat handvaten gegeven. Meteen ging ik enthousiast aan de slag, want er was veel werk aan de winkel! Als eerste ging ik nadenken over het aanpassen van de tekst op de homepage van mijn website: die moest veel meer in het teken staan van mijn boek. Er moest een wervende tekst over mezelf komen. Nou, dat is nog best een uitdaging 😉


Daarnaast begreep ik dat ik een signeersessie moest organiseren. Toch wilde ik ook iets door met mijn oorspronkelijke idee: de planner in mij had namelijk al cadeaupapier en alles in orde gemaakt. Uiteindelijk kwam ik met een goede tussenoplossing, waar ik best trots op was. Het was niet dat ik mij op mijn tenen getrapt voelde door mijn ondernemerscoach, maar het idee van het organiseren van een signeersessie vond ik gewoon enorm spannend.


Uiteindelijk nam ik een eerste stap en nam contact op met mensen in mijn netwerk. Iemand heeft een eigen bedrijf in evenementen organiseren. Helaas kreeg ik geen reactie, maar ik liet me niet uit het veld slaan! Vervolgens nam ik contact op met Barts BoekenClub om mezelf uit te nodigen als gast. Helaas voor mij zat hij al helemaal vol, hoe extreem spannend ik het ook had gevonden als het wel had gekund 😉 Ook nam ik contact op met een recensent met de vraag of zij mijn boek wil recenseren voor vrouwenthrillers.nl. Allemaal best wel moedige stappen, vond ik zelf!


Begin april had ik een afspraak ingepland bij de Bibliotheek van Alphen om daar mijn signeersessie te organiseren. In mijn eigen woonplaats zijn ook twee mogelijke locaties, maar waren niet zo sprekend als een net nieuwe bibliotheek in het centrum van Alphen, wat gemakkelijk aan te rijden is met fijne parkeermogelijkheden. Ik investeerde geld door van mijn vorige drie boeken tien exemplaren per boek te bestellen. In de hoop dat mensen die op de signeersessie komen ook geïnteresseerd zijn in mijn andere boeken.


Toen een ander goed punt van mijn ondernemerscoach: een officiële overhandiging van iemand met een leuk praatje erbij. Tja, wie moest ik daarvoor vragen? Kende ik schrijvers in mijn netwerk die zouden willen komen? Jasper Polane was daarvoor de uitgelezen persoon: we kennen elkaar al meer dan tien jaar, hebben samen geschreven, hij heeft een eigen uitgeverij en heeft mijn cover ontworpen. Zodra ik dat met hem had afgestemd, moest ik daarna natuurlijk nog meer inhoudelijkere afspraken maken.

Dit was een kleine rollercoaster aan dingen die ik wilde regelen. Een leuk proces, maar ik was hierna nog niet klaar. Wat moest ik voor de signeersessie regelen? Ik zou de pers nog moeten aanschrijven om te vragen of iemand bij mijn signeersessie aanwezig wilde zijn. Dit kon pas zodra ik de datum, tijd en locatie had vastgesteld. Aan de hand daarvan kon ik flyers maken, mijn website aanpassen en daar ook aangeven dat de signeersessie eraan kwam.

En dan, totaal niet onbelangrijk, moest ik nog de verkoopprijs van mijn boek bepalen. Al met al ben ik tevreden met wat ik de afgelopen weken heb gedaan aan mijn marketingplan. Het kan altijd beter, maar ik ben trots, zeker aangezien het best spannend is om jezelf te verkopen! Nu hopen dat het zijn vruchten afwerpt…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.