Ontwerpen logo

Ontwerpen logo

Ontwerpen logo

In november, bij de netwerkbijeenkomst, werd ik gewezen op het maken van een logo. Daar ben ik vrij snel mee aan de slag gegaan, maar het was ingewikkelder dan ik dacht. Samen met een grafisch ontwerper had ik online een bespreking, maar daar kwam een aardig prijskaartje bij kijken. Dan zou ik meteen een huisstijl krijgen, wat ik kan gebruiken op mijn website en werd alles van top tot teen verzorgd. Vanuit mij als persoon werd gekeken hoe ik mezelf uitte als ondernemer en daar zou mijn logo op worden aangepast.


Helaas kon ik me dat niet veroorloven. Ook al is het een investering voor de lange termijn. Ik kan het beter in een keer goed doen dan dat ik nu een logo ontwerp en later alsnog moet aankloppen voor een huisstijl. Toch besloot ik dit niet te doen. Maar hoe dan nu verder? Een logo voelt noodzakelijk en is tegelijkertijd ook leuk om te hebben. Hoe kan ik dat, toch wat laagdrempelig en goedkoop, verzorgen?


Uiteindelijk kwam ik via een facebookgroep voor ondernemers in gesprek met een interieurontwerpster die bezig was met haar studie en mij wat vragen wilde stellen, omdat ik had aangegeven dat ik tegen wat opstartproblemen aanliep. Aan het einde van het gesprek bood ze mij aan dat ze me wilde helpen met het ontwerpen van een logo, als ik dat wilde. Dan moest ik wel een idee hebben van wat ik wilde en dus zocht ik het internet af naar mogelijkheden.


Een paar weken later stuurde ik haar een bericht met mijn idee, waar ik prachtig in Paint een voorstel maakte hoe ik het voor mij zag. Meteen wees ze mij op het lettertype en opnieuw ging ik online op jacht, naar wat ik mooi vond. Er kwamen een aantal (betaalde) lettertypes voorbij die mij aanspraken, maar ze zei terecht: al die sierlijke lettertypes leiden af. Het gaat erom dat het goed leesbaar is, ook als je logo heel klein wordt afgedrukt op een visitekaartje.


En wilde ik dan hetzelfde lettertype op mijn website, zodat ik eenheid en congruentie kon verzorgen? Vragen waar ik allemaal niet bij stil had gestaan. Een logo lijkt me ergens simpel en blijkbaar is de kern ook om het simpel te houden bij het ontwerpen van een logo. Al snel kwam ik erachter dat ik te moeilijk dacht.


Zij had gelukkig een iets beter en geavanceerder programma dan paint. We gingen aan de slag met het lettertype, eventuele kleuren. Het werd meteen duidelijk dat een sierlijk lettertype geen optie was. Terwijl ik mijn naam achter elkaar wilde, was onder elkaar toch beter. Op die manier was het mooier in verhouding met het logo.


Kleur was ook nog een apart punt. Wilde ik kleur? Wat heeft dat voor toegevoegde waarde? Het liefst wilde ik rood, mijn lievelingskleur, toevoegen, maar toen ontdekte ik dat iedere kleur iets representeert. Rood was geen goede keuze, blauw betekende zakelijk, groen is dan weer duurzaam.


Alhoewel ook duidelijk werd dat een pasteltint ook niet de beste optie is, als je wil dat het goed leesbaar is van een afstand. Al met al een hele operatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.