Write-in

Write-in

Write-in

Laatst had ik in plaats van een schrijfavond een write-in dat ik ging bijwonen. Het ging over het vormen van personages: iets waar ik op dit moment druk mee bezig ben. De write-in bevat een half uur aan theorie met vervolgens nog een praktijkopdracht. Tijdens de theorie heb ik zo’n drie A4tjes vol geschreven. Een productieve avond! Ik zal hier wat inzichten delen die ik tijdens de write-in heb gekregen:

Personages moeten een doel hebben, maar naast een tastbaar doel, moeten ze ergens naar verlangen. Als een personage een redelijk simpel doel heeft, is het boek minder spannend. Als iemand ergens naar verlangt, is dit moeilijker haalbaar en leer je je personage beter kennen en krijg je op die manier spanning in je boek.

Probeer niet alles uit te leggen over je karakter, maar maak het ingewikkeld. Dit klinkt wat vaag. Door middel van een flashback kan je uitleggen waarom iemand een bepaalde karaktereigenschap heeft. Door dit voorbeeld maak je het wat ingewikkelder, maar ook levendiger in plaats van dat je alles voorkauwt aan je lezer. En er is een verschil tussen iets uitleggen en iets laten zien.

Bedenk je bij ieder hoofdstuk wat je van je personage kan leren. Wat zorgt er in dat hoofdstuk voor dat je hoofdpersonage zijn/haar doel moeilijker kan bereiken?

Een personage moet ook een gebrek hebben, bijvoorbeeld ongeduld. Dit gebrek kan zich op meerdere manieren manifesteren en op die manier kan een gebrek zich gedurende het verhaal zich ontwikkelen. Dit gebrek moet wel bijdragen aan het doel van het personage in je boek. Dit gebrek kan een heel belangrijk element in het verhaal worden om je personage te definiëren.
Beschrijf het karakter van je personage. Schrijf niet op dat hij/zij gemeen is, maar toon dit aan door voorbeelden te geven. Op die manier kan je een ervaring aan deze karaktereigenschap toevoegen en op die manier geef je er een extra dimensie aan. Een karaktereigenschap kan het belangrijkste plot van het verhaal zijn.
Bedenk je goed wat er zo bijzonder is aan je personage. Waarom zou een lezer jouw personage willen ontmoeten door jouw boek te lezen? Wat is er zo uniek aan het personage? De lezer moet zich kunnen identificeren met het personage. Wanneer je personage een gekke, onhandige eigenschap heeft waar anderen zich in kunnen herkennen, is het voor de lezer makkelijker om zich met het personage te identificeren.
Verder kan je een aantal technieken gebruiken om je personage te beschrijven. Denk bijvoorbeeld vanuit welk perspectief je schrijft: eerste of derde persoon. Maar denk aan de woordkeuze van een persoon. Gebruiken ze formeel of informeel gebruik? Hebben ze een specifiek gebaar of andere tic? Dit kunnen ook stopwoorden zijn.

Zie je dit terug in dialogen of ook in de schrijfstijl van dit karakter, wat des te meer opvalt als je bijvoorbeeld vanuit meerdere perspectieven schrijft. De manier waarop het ene personage een ander personage beschrijft, kan ook heel erg variëren: hij droeg mooie kleding of hij droeg een nette broek, net gestreken overhemd etc. Op die manier kan je personages ook van elkaar onderscheiden.

Door de keuze die een personage maakt zie je ware aard van een personage. Vermijd hierbij wel keuzes waarbij er echt maar twee keuzes zijn en waarbij deze keuzes vanaf het begin vanzelfsprekend zijn. Dan is het voor de lezer niet spannend waar het personage voor gaat kiezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *